Ook hier speelt het hierarchisch principe ten volle. Maar een dubbel toetsingssysteem. De grondwet gaat voornamelijk over KB’s. Waarom? Vroeger waren er enkel KB’s. MB’s staan niet in de GW, dus in principe ongrondwettig. Alle overheidsinstanties,die kunnen beslissingen nemen die administratieve of overheidsbeslissingen zijn.
Men maakt verschil met KB met een individueel of algemeen karakter. (Een beslissing is een formele wet, en is altijd een beslissing genomen door wetgevende macht. ) Wet= benaming van een beslissing van de wetgevende macht. Maar Materiele wet = de idee dat een wet iets is, wat van toepassing is op iedereen.
Bv Wet op vervroegde vrijlating.
KB: zijn in de grodwet van belang ART 88 105 108 159
De koning heeft enkel toegewezen bevoegdheden, die hem door de GW toegewezen zijn (ART 88). Tot 1815 regeerde Willem de Eerste, en daarom wou men de macht van de koning beperken. Enkel bevoegdheden, die we willen dat hij doet.
Betekenis ART 108: Er zijn wetten, en leggen grote lijnen vast. Bv de wet op uitvoering op internering, Kim de Gelder; De vraag is of hij toerekeningsvatbaar is, is dat het geval dan krijgt hij een gevangenisstraf. En ook welke gevangenisstraf. In mei 2007 maakte men een nieuwe wet, omdat de nodige uitvoeringsbesluiten niet genomen zijn, wordt deze wet nog niet toegepast. Bv een wet die genomen is, maar niet uitgevoerd is omdat de nodige uitvoeringsbesluiten niet genomen zijn. Maar dit is niet wat ART 108 bedoeld. Het kader van de wet mag niet te buiten worden gegaan; er mag geen andere betekenis of draagweidte aan gegeven worden.
BV 40 art over vreemdelingenwet, die een partner buiten Belgie willen laten overkomen, maar daarbij moet aan bep voorwaarden worden voldaan. Eén van de voorwaarden is een stabiele relatie van min een jaar,maar wat een stabiele relatie is, wordt aan de uitvoerende macht overgelaten(met een koninklijk besluit. Er moet een uitvoeringsbesluit komen dat vorm krijgt van koninklijk besluit.
Bv een ‘nee, je mag je partner niet laten overkomen’, de man gaat naar de Raad voor Vreemdelingenbetwisiting, is een administratieve beslissing dus: de mogelijkheden zijn:
- De nietigheid aanvragen bij de Raad Van State (alle admin besl. Maar binnen 2 maanden) Maar sinds 2006, zo veel aanvragen voor nietigheid, dat Raad van state het werk niet meer aankan, dus splitste men op in de raad van state, en de raad voor vreemdelingenzaken (die enkel voor individuele beslissingen)
- · Toepassen van art 159 van de grondwet, de rechter combineert de 2 technieken: nietigheid en art 159
Legaliteits of wettigeheidsbeginsel: is een andere naam op hierarchie van rechtsnormen maar toegepast op KB of meer algemeen, administratieve besluiten.