Menu

Het arbitragehof

= een arbiter tussen gemeenschappen en gewesten (1984) ART 127 GW

Wat doet het arbitragehof?

Nagaan en toetsen aan de GW + bijzondere wetten

Bij de communautarisering van het onderwijs werden de bevoegdheden van het AH uitgebreid. ART 24 : de keuze van onderwijs werd grondwettelijk bepaald. Door de 3 de staatshervorming kunnen wetten, decreten ook getoetst worden aan ART 24, 10 en 11.  Grote uitbreiding van de bevoegdheden van het AH!

Bv abortuswet: men zocht naar een manier om die nietig te laten verklaren. Men greep naar het gelijkheidsbeginsel  de vader heeft geen inspraak! Maar dit argument werd afgewezen door het AH

ART 10 & 11 = de belangrijkste toetsingsgronden van het Arbitrage Hof.

Het arbitrage hof toetst wetten aan andere grondrechten. Hoe?

  1. Bevoegdheden verdelende regel
  2. ART 24/10/11
  3. Vanaf 2003 bevoegdheid uitgebreid naar titel 2

2007 Arbitrage hof  Grondwettelijke hof

Lees meer...

Een tweede bres: de staatshervorming

Bevoegdheden zijn gedeeld, een exclusieve bevoegdheidsverdeling om conflicten te vermijden.

Maar een zeer complexe bevoegdheidsverdeling. Vanaf 80’ constateert men conflicten. Met normenhierarchie kon men dit niet oplossen want wet en decreet staan op hetzelfde niveau.

Oplossing? Een afzonderlijke instantie: Het arbitrage hof

Lees meer...

Van dualisme naar monisme

  • Een verdrag is nu belangrijker

Een verdrag verschijnt in normenhierarchie boven de wet. Een verdrag is nu een autonome rechtsbron. Staat zelfs boven de wet, dit was een beslissing van het hof van beroep.

Gevolg: franco suisse le ski heeft gelijk en de staat gaat naar cassatie, maar cassatie bevestigd. Dit is een mijlpaalarrest, een leading case  wetten zijn niet langer onschendbaar! Rechter zal verdragsregel toepassen en de wet wordt opzijgeschoven

Lees meer...

Principe van onschendbaarheid vd wet Case 1971 Smeerkaasarrest

Nov 58’ België gaat importrechten heffen op zuivelproducten, maar binnen de EU gemeenschap waren import en exportrechten afgeschaft. Eerst besliste de EU gemeenschap om status quo te houden, dus bestaande im/export rechten blijven maar geen nieuwe

De comissie kan een inbreukprocedure tegen België invoeren omdat België de gedragsverplichtingen niet naleeft. En in 1965 trekt België het KB dan ook in.

Maar zuivelbedrijven gaan in protest, want hebben invoerrechten betaald. Het gaat hier om een KB die strijdig is met een wet.(verdrag bestaat eigenlijk niet, is omgezet tot een wet)

Franco-ski le suisse gaat in beroep; zijn bedrijf heeft minder winst kunnen maken en stapt naar de rechtbank om geld terug te vragen. (er is iets uitbetaald wat ze eigenlijk niet moesten betalen) De rechter zegt dat hij geen juridische grond heeft om Belgische overheid verplichten geld terug te vragen. = Een slecht arrest.

In 67 doet de rechtbank van eerste aanleg een uitspraak. Men maakt een wet: de gelden op basis van dat besluit kunnen niet worden terugbetaald.

Dus als een rechter hiermee te maken heeft, strijdigheid van wetten, en hij moet de jongste wet toepassen, die van 67 dus. Franco ski-le suisse gaat in beroep. En de rechter voelt aan dat het verdrag primeert boven een wet, dus de wet moet niet worden toegepast.

Lees meer...

Relatie wet & grondwet

Ook wetten moeten grondwetten respecteren. Controle gebeurd door het Grondwettelijk Hof , opgericht 1985. Vroeger gebeurde dit onderzoek door de rechters, zij onderzochten of een wet overeenstemt met de grondwet.  Ongrondwettelijke wetten werden gesanctioneerd.

Waarom zou een rechter er van afblijven?

Scheiding der machten, de rechter is niet democratisch verkozen. Het parlement maakt wetten, vertegenwoordigd het volk. Dus rechters mengen zich niet in de wetgeving, wetten zijn de stem van het volk. Een rechter is enkel rechterlijke macht

  • Bv Obamacare in strijd met grondwet?  Supreme court oordeelde niet in strijd met GW
  • Bv Verbod van bedrijven om presidentscampagnes te financieren.  niet in strijd met GW

Supreme Court in VS beslist, rechters hebben dus veel macht.

In België  Geen “governement of judges” rechters zijn geen wetgevers!

Lees meer...

Normenhierarchie

Lagere besluiten moeten hogere besluiten respecteren

Bv Examen voor functie ambtenaar op federaal niveau. Een blinde kandidaat eist voor dit examen af te leggen een pc en wetboek. Hij krijgt dit niet en slaagt niet voor het examen. Hij stapt naar de Raad Van State afdeling bestuursrechtspraak. Het gaat om beroep van nietig verklaring. Het juridisch argument om dat koninklijk besluit nietig te verklaren is dat de blinde ‘achter staat’ en dus niet op gelijke positie start.  het gelijkheidsbeginsel wordt dus geschonden  dus mensenrechten zijn geschonden.

In België zijn er 2 beschermingsmiddelen tegen de administratieve overheid:

  1. Nietigverklaring door Raad Van State (binnen de 2 maanden)! RVST is pas in 1946 opgericht
  2. Voor de rechtbank, de rechter oordeelt of het moet worden toegepast. Het verdwijnt dan niet, maar wordt gewoon niet toegepast.

ART 159 GW

Legaliteitsbeginsel = Een juridisch/rechterlijk beschermingsmiddel

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen