Testeffecten
- Gepubliceerd in Sociologie
- Reageer als eerste!
We spreken van testeffecten als de waargenomen verandering op de afhankelijke variabele niet door de interventie is veroorzaakt, maar door de voormeting zelf.
We spreken van testeffecten als de waargenomen verandering op de afhankelijke variabele niet door de interventie is veroorzaakt, maar door de voormeting zelf.
We spreken van rijping als het waargenomen effect niet veroorzaakt is door de interventie, maar door een (ander, autonoom) ontwikkelingsproces binnen de respondenten.
We spreken van een history-effect als gelijktijdig met de interventie iets heeft plaatsgevonden waardoor de respondenten beïnvloed zijn. Wat het waargenomen effect mede heeft veroorzaakt.
Deze betreft de vraag of de gevonden samenhang statistisch significant is. In z’n algemeenheid kunnen we hierbij 2 typen fouten maken. Als de nulhypothese waar is en we beslissen deze aan te nemen is dit goed, dit geldt ook andersom. Maar;
Assumpties van de toetsingsprocedure kunnen zijn geschonden, gegevens zijn dan bijv. niet normaal verdeeld terwijl dit wel is aangenomen.
Validiteitskwesties hebben verband met de onderzoeksopzet. Dat wil zeggen dat het ene soort onderzoeksopzet een betere validiteit van het ene type garandeert dan het andere soort onderzoeksopzet.