Culturen kunnen verschillen in de betekenis die aan bepaalde gebeurtenissen gegeven wordt. Is het doden van zuigelingen om de gezinssamenstelling te regelen kindermoord of gezinsplanning? Is het slaan van vrouwen mishandeling of handhaving van de orde? Is weduweverbranding moord of echtelijke plicht? Is het plaatsen van ouders in een bejaardentehuis misdaad of zorg? Handelingen zijn vatbaar voor van samenleving tot samenleving sterk uiteenlopende interpretaties. Wees je er steeds van bewust dat je interpreteert vanuit je eigen referentiekader dat steeds in een bepaalde mate cultureel gekleurd is!
Bij het beoordelen van culturele anderen moeten we ons eigenlijk telkens opnieuw drie dingen afvragen:
- Wat is het verschil?
- Waar komt het vandaan? Wat betekent het voor mij en de ander?
- Wat vind ik daarvan: is het goed of slecht?
Het probleem is dat de middelste stap meestal overgeslagen wordt omdat we onvoldoende inzicht in de andere cultuur hebben. Het gevolg is dat de laatste stap eigenlijk bij voorbaat vastligt: het andere is meestal slechter.
VOORBEELD
Deze voorbeelden laten zien dat wat voor ons vertrouwd en vanzelfsprekend is, door een andere culturele bril absurd kan lijken.
- Schoenen en zolen
In veel landen is het nog viezer op straat dan hier: stoffiger, zanderiger, modderiger. Het is in de ogen van mensen uit andere culturen dan ook een elementaire beleefdheid om je schoenen bij de ingang van een huis uit te trekken en te laten staan. Anders verspreid je alle vuiligheid van buiten door het huis. Het is al helemaal onbeleefd om je schoenen niet alleen aan te houden, maar onderuitgezakt te gaan zitten met de benen over elkaar, waardoor de smerige onderkant van je zool zichtbaar is voor je gesprekspartner. Dat wordt door sommige culturen als een grove belediging beschouwd.
- Bejaarden
In veel andere culturen staat niet alleen het gezin, maar ook de grotere familie centraal. Grootouders blijven inwonen, helpen met koken en passen op de kinderen. Ze vinden het afschuwelijk dat wij onze ouderen in kleine, eenzame bejaardenflatjes onderbrengen. Dat is toch kil en onmenselijk?
- Meisjes
Vanuit striktere culturen is het onbegrijpelijk dat Belgen hun dochters op jeugdige leeftijd korte minirokjes en krappe topjes laten dragen of make-up. Vanuit hun gezichtspunt lokt dat zonde uit en is het vragen om moeilijkheden.
- Honden en katten
Loslopende honden en katten in andere continenten zijn vaak vies en schurftig. Mensen uit andere culturen vinden het dan ook een weerzinwekkend idee dat onze katten of honden wel eens in het bed van de baasjes slapen.
Bron: van Ginneken, 2008, p. 19
Zoals Pinto en Hofstede reeds aangaven, zijn er verschillende factoren die van invloed zijn op de cultuur. Er zijn vier factoren die invloed hebben op het ontstaan van culturele gewoontes en gedrag: economische factoren, religieuze factoren, sociale factoren en individuele factoren.
Whiting en Whiting (1975) illustreren in hun onderzoek dat ecologie en economie invloed hebben op gewoontes en gedrag binnen een cultuur. Zij onderzochten 6 dorpen in verschillende culturen waarbij ze zich richtten op kinderen van 3 tot 11 jaar. De 6 plaatsen waren: Nyansongo in de hooglanden van Kenia, Juxtlahuaca in de Mexicaanse stat Oaxaca, Tarong op het Filippijnse eiland Luzon, Taira op het bij Japan ingelijfde eiland Okinawa, Khalapur aan de rivier de Ganges in India en Orchard Town in de VS. In 5 dorpen bestond de bevolking uit boeren die op de rand van het bestaansminimum leefden. De dorpen Nuyansongo, Juxtlahuaca en Tarong behoren tot het eenvoudige cultuurtype en Taira, Khalapur en Orchard Town tot het meer complexe type. Van de 6 dorpen vertoont Orchard Town de grootste overeenkomsten met het gemiddelde Vlaamse dorp. Whiting en Whiting gebruikten volgende criteria om de culturele complexiteit te bepalen: mate van specialisatie in beroepen, graad van sociale gelaagdheid, bouwkundige structuur van de nederzetting en de mate waarin religieuze functies aparte functiebekleders vereisten.
Via observaties en interviews met de moeders brachten de onderzoekers in kaart welke karweitjes de kinderen moesten doen. Het valt op dat kinderen in eenvoudige culturen meer taken moeten vervullen. Ze moeten de taken bovendien ook op een jongere leeftijd uitvoeren.
Whiting en Whiting stellen dat een eenvoudige samenleving een hoge mate van samenwerking vereist. Als de middelen van bestaan schaars zijn, zijn mensen op elkaar aangewezen. Samenlevingen met een veelheid aan rollen en hiërarchische structuren daarentegen moeten hun kinderen trainen competitief en prestatiegericht te zijn. Zij moeten met elkaar concurreren om de betere posities te verkrijgen.
Het valt ook op dat van de meeste taken die de kinderen in eenvoudige culturen moeten verrichten meteen het belang duidelijk is: water halen, groenten verzorgen, koken, dieren eten geven zijn activiteiten die voor de dagelijkse gang van zaken noodzakelijk zijn. De kinderen helpen hun ouders. In meer geïndustrialiseerde samenlevingen daarentegen hebben kindertaken niet zo’n inzichtelijk verband met de gezinseconomie. Bedden opmaken, lego opruimen, kleren op de stoel leggen zijn opdrachten die eerder willekeurig aanvoelen. Het nut is er niet altijd van duidelijk.
In het onderstaande voorbeeld zoomen we in op het huwelijk. Het illustreert enerzijds duidelijk dat de interpretatie die je aan gebeurtenissen geeft, steeds beïnvloed wordt door culturele elementen. Daarom is het zo gevaarlijk om te oordelen over een gebeurtenis: iedereen bekijkt elke situatie immers vanuit zijn cultureel gekleurde bril. Anderzijds illustreert dit mooi het gegeven dat economische en ecologische factoren van invloed zijn op de meest aanvaarde huwelijksvorm.
VOORBEELD
Het huwelijk
- Wanneer wij aan huwelijk denken, komen als vanzelf romantische beelden voor de geest. We denken dan aan een bruid en bruidegom die uit liefde voor elkaar gekozen hebben. Het romantische huwelijk is voor de man en vrouw een hoogst persoonlijke vervulling van individuele wensen. Toch is trouwen met degene van wie je houdt lang niet in alle culturen aan de orde. Van cultuur tot cultuur zijn er grote verschillen in acceptatie van romantische liefde.
- Dit komt ook tot uitdrukking in de aard van de huwelijken van immigranten in Nederland. De studie ‘Liefde op maat, partnerkeuze van Turkse en Marokkaanse jongeren’ schat het aantal gearrangeerde en gedwongen huwelijken op 70% voor Turkse en 59% voor Marokkaanse jongeren (Sterckx & Bouw, 2006). Bij gearrangeerde huwelijken hebben de partners ingestemd met het huwelijk, hoewel familie hier ook druk kan uitoefenen en veel jongeren niet tegen de wil van de ouders willen ingaan. Nog steeds worden over de hele wereld de meeste huwelijken gearrangeerd. De meeste huwelijken komen dus niet tot stand op basis van liefde, maar op grond van andere motieven. De uiteindelijke bestemming van veel huwelijken is het voortbrengen en grootbrengen van kinderen.
- Opnieuw is het onderscheid tussen individualistische en collectivistische culturen in deze context relevant.
o De romantische liefde past goed bij de individualistische samenleving, omdat het romantische huwelijk mogelijkheden biedt voor persoonlijke groei.
o In collectivistische maatschappijen is het huwelijk veel meer een verbintenis tussen de wederzijdse families.
o Dion en Dion (1993) hebben gewezen op de relatie tussen de dominantie van romantische liefde en de toename van het aantal echtscheidingen. Hun redenering is als volgt: in individualistische maatschappijen is psychologische intimiteit in het huwelijk essentiëler geworden voor de huwelijkssatisfactie en het welbevinden, terwijl in collectivistische maatschappijen familierelaties ook een bron van intimiteit vormen. In individualistische samenlevingen treedt hierdoor eerder teleurstelling op. Bovendien is het moeilijk tegelijkertijd naar onafhankelijkheid en intimiteit te streven. Deze twee tegenstrijdige doelen verkleinen de kansen op succesvolle relaties. o Deze verklaring is interessant en plausibel, maar het blijft altijd oppassen met een simpele vergelijking van twee soorten culturen. Er spelen immers nog andere factoren een rol. Zo blijken samenlevingen individualistischer te worden wanneer het economisch goed gaat. En economische groei gaat weer gepaard met een afname van het aantal kinderen per gezin, wat vrouwen meer ruimte biedt om te gaan werken en contacten buiten de directe omgeving van het gezin te leggen. De economische situatie biedt meer mogelijkheden om op Stuvia.com - De Marktplaats voor het Kopen en Verkopen van je Studiemateriaal Diversiteitsmanagement. Auteur: Liesbet Matthys 60 ©2013 Arteveldehogeschool eigen benen te staan en vergroot de instabiliteit van relaties.
- Romantische relaties beginnen uiteraard met heftige positieve emoties en in culturen waar de romantische liefde het ideaal is, kan men zich moeilijk voorstellen dat ook gearrangeerde huwelijken gelukkig kunnen zijn. Toch blijken gearrangeerde huwelijken niet duidelijk minder gelukkig te zijn dan romantische huwelijken (Goodwin, 1999). Vaak neemt de tevredenheid binnen gearrangeerde huwelijken toe naarmate het huwelijk langer duurt doordat de verwachtingen niet zo hooggespannen waren. Romantische huwelijken teleurstellen nog wel eens omdat de oorspronkelijke verwachtingen te hooggespannen waren. Waarschijnlijk als gevolg hiervan is het aantal echtscheidingen bij gearrangeerde huwelijken aanzienlijk geringer. Er zijn zeker meer duidelijk positieve aspecten van het gearrangeerde huwelijk: de zekerheid dat de bruid en de bruidegom kunnen rekenen op de acceptatie van de wederzijdse families en de nauwe verbondenheid van beide families. Deze verbondenheid heeft heel wat politieke en economische voordelen. Vooral in streken waar economische nood heerst, kan zo’n familiebondgenootschap zeer functioneel zijn. Een ander voordeel is dat er bij gearrangeerde huwelijken gematcht wordt op verschillende relevante kenmerken. Gelijkheid leidt tot attractie en aan dit aspect wordt ook bij gearrangeerde huwelijken aandacht besteed.
- Bij veel culturen gaan de scherpe kantjes wat van de gearrangeerde huwelijken af en krijgen de toekomstige partners in toenemende mate inspraak.
- Tot nu toe hadden we het over het monogame huwelijk (tussen één man en één vrouw). Er bestaan echter allerlei varianten op het monogame huwelijk.
Monogamie is de norm in het Westen, maar vele andere samenlevingen kennen andere modellen die elk hun functionaliteit hebben, afhankelijk van de ecologische en economische situatie: polygynie (één man heeft meerdere vrouwen), polyandrie (één vrouw heeft meerdere mannen) en polygynandrie (groepshuwelijk met meerdere mannen en meerdere vrouwen).
o Polygynie (vb. islam, zwart Afrika): deze huwelijksvorm zorgt voor een flink aantal deelnemers aan het huishouden en het economisch handelen waar het gezin van leeft. De vrouwen hebben een dubbele functie: ze baren kinderen en ondersteunen zo het familienetwerk en ze leveren arbeid. Meer vrouwen verhogen de kans dat er nazaten komen. Vooral in gebieden met een hoge kindersterfte is dit een belangrijke functie.
o Polyandrie (vb. Himalayalanden, komt zelden voor): deze huwelijksvorm is geschikt in situaties van armoede en landschaarste. Voor zware landarbeid zijn mannen gewenster dan vrouwen. Vaak gaat polyandrie gepaard met infanticide: pasgeboren meisjes worden gedood ten behoeve van de gezinsbeperking. Via polyandrie kunnen bovendien alle mannen ondanks het mannenoverschot over een vrouw beschikken.
o Polygyandrie (komt zelden voor, vaak als aanvulling op polyandrie): het huishoudelijk werk dat ten laste komt van een enkele vrouw kan zwaar worden, zodat ze wanneer de economische situatie dat toestaat, voorstelt een co-echtgenote te nemen. Bron: van Oudenhoven, 2012