Ontstaan van de sociologie: Duitse Sonderweg
- Gepubliceerd in Sociologie
- Reageer als eerste!
Economie was een reeds gevestigde waarde wanneer sociologie zijn academische erkenning zocht (eind 19e eeuw).
Grondlegger van de franse sociologie: Auguste Comte. De eerste sociologen gingen ervan uit dat sociologie de andere wetenschappen overbodig zou maken.
De tol dat sociologie als discipline betaalde, was een beperking van haar ambities en onderwerpen. Minder bezighouden met economische topics, meer met de sociale problemen. Vb: Chicago School: beschrijving van concrete sociale problemen (armoede, immigratie, integratie, …)
Duitse Sociologie: Methodenstrijd de strijd tussen economen van de theorie van het marginale nut en de historische economische school. Historisch economische school had een pedigree van 2 generaties vooraanstaande economen op het moment van het uitbreken van de Methodenstrijd.
5 kenmerken van deze school
1. School zet zich af tegen benadering van economie tijdens de ‘Verlichting’; men moet de verschillen tussen de verschillende volkeren& naties beschrijven, i.p.v. universele wetmatigheden te zoeken.
2. School poneerde dat elk volk een onverklaarbare eigenheid heeft die een drijvende kracht is in de geschiedenis. Deze ‘Volksgeist’ = organisch geheel; begrijpen kan door zich niet alleen te focussen op de actuele, maar ook op de historische economische omstandigheden.
3. Centraal: zoektocht naar universele ontwikkelingsstadia van beschavingen.
4. Een economie ontwikkelt zich niet alleen i.f.v. haar geschiedenis, maar ook van andere velden/sferen van het maatschappelijke leven.
Empirisch onderzoek: in kaart brengen van relaties tussen economie & andere maatschappelijke instituties.
5. Economie bekleedt tussenpositie tussen de natuurwetenschappen en geesteswetenschappen. Historische economie bevat zowel natuurlijke als mentale fenomenen.
Carl Menger = antagonist in de Methodenstrijd; bepleit de bestaansmogelijkheden van een theoretische/zuivere economie => aanval op 2 fundamentele peilers van de H. E.
School:
- verwerpt het idee: een supra-individuele eenheid zou de elementaire eenheid van analyse kunnen zijn van de economie.
- een actuele economische toestand kan maar begrepen worden als we de historische genese ervan kennen.