Menu

Participerende observatie = etnografisch onderzoek

Oervorm dataverzameling in kwalitatief onderzoek.

Directe waarnemingen mogelijk. Participerende observatie bestaat uit meerdere methoden van informatievergaring; onderzoekers verrichten observatie, lopen mee, doen mee aan bezigheden, voeren gesprekken. Onderzoekers moeten tegelijkertijd insiders en outsiders zijn. Zij selecteren welke info ze relevant vinden en welke niet door de voorkennis uit de literatuur.

Het is lastig om in notities sfeer vast te leggen. Tips om goede notities te maken; identificeer wat je zegt – schrijf hetgeen wat is waargenomen letterlijk op – maak het concreet.

Open optreden; onderzoekers vragen participanten om medewerking en zijn eerlijk over de bedoeling.

Verhuld optreden; onderzoekers maken niet bekend wie ze zijn.

Lees meer...

Onderzoeksdeelnemers bij kwalitatief onderzoek

Participanten: Deelnemers aan en kwalitatief onderzoek.

-Wanneer opdrachtgevers precies aangeven wat zij onderzocht willen hebben, liggen de onderzoekseenheden vast.

-Reflecteren op welke wijze in verhouding staat met andere projecten om de reikwijdte van de conclusies van het onderzoek na te gaan.

-Wanneer er in kwalitatief onderzoek een steekproef moet worden getrokken, worden uit de doelpopulatie gericht eenheden geselecteerd die bepaalde kenmerken representeren.

= doelgerichte selectie = doelgerichte steekproeftrekking

1 > de keuze van een typische eenheden mag wanneer het onderzoek gericht is op ‘gemiddelde’. De keuze voor een extreme eenheid biedt mogelijkheid om te leren van een ongewone situatie.

2 > Andere strategie voor doelgericht onderzoek is maximale variatie. Het is de bedoeling van deze werkwijze dat de diverse uitingsvormen van een verschijnsel in de steekproef terecht komen. Door selectie met grote verschillen hopen ze de daarmee samenhangende verschillen in reacties te kunnen onderzoeken.

3 > theoretical sampling = theoretische selectie. Vorm van doelgerichte steekproeftrekking waarbij onderzoekers eenheden selecteren op basis van hun potentiële bijdrage aan de analyse. Cyclisch proces! Onderzoekers kiezen eenheden en analyseren de daarbij verzamelde gegevens > weer nieuwe eenheden gezocht etc. De strategie bestaat uit actief zoeken naar uitzonderingsgevallen, naar falsificatie.

> Saturation; het punt van verzadiging waarbij een onderzoeker kan stoppen met dataverzameling en selectie van eenheden. Ze krijgen uit analyse dan geen nieuwe informatie.

De werving van participanten voor kwalitatief onderzoek doet een beroep op de creativiteit van onderzoekers. > advertenties, naar plaatsen waar ze denken hun doelgroep te vinden, hulpverleners of verenigingen vragen te helpen.

-Sneeuwbal/netwerk-methode; dan proberen onderzoekers via de eerste deelnemers namen te krijgen van anderen die zij ook kunnen benaderen. Dit is dan de selectie/wervingsstrategie. > veel bij gevoelige onderwerpen/ moeilijk bereikbare groepen.

Lees meer...

Onderzoeksontwerp bij kwalitatief onderzoek

Emic perspective; perspectief van andere mensen op hun sociale omgeving. Onderzoekers zetten zichzelf in om data hierover te verzamelen. Onderzoekers nemen deel aan dagelijks leven onderzochten. =veldwerk.

Participerende observatie en kwalitatieve interviews = methoden waarvan uitwerking van tevoren niet helemaal vast te leggen is in het onderzoeksplan. Zijn flexibele methoden waarin onderzoeker zich kan aanpassen aan situatie.

>Open procedure: tijdens onderzoek worden veel beslissingen ter plekke genomen.

Onderzoeksplan is wel nodig; geeft richting aan werkzaamheden en moet externe partijen overtuigen van de relevantie van het onderzoek.

Kenmerkend voor onderzoeksontwerp van kwalitatieve studie is afwisseling van dataverzameling en data-analyse. Na eerste verzameling data, gaan ze meteen analyseren.

Analyse is hier cyclus proces; na analyseren gaan ze reflecteren en besluiten ze daarna weer welke gegevens ze dan gaan verzamelen, analyseren en reflecteren.

-> Kwalitatief onderzoek biedt zo mogelijkheid tot exploratie werkveld en door de tussentijdse analyse kan de volgende ronde dataverzameling zo gericht mogelijk zijn.

-> Ook is het een goed proces om voorlopige antwoorden op onderzoeksvragen te toetsen.

-> & er is nog praktijkvoordeel: Door vroegtijdig te analyseren blijft grote massa gegevens overzichtelijker.

Lees meer...

Wat is kwalitatief onderzoek en wanneer kies je ervoor?

=paraplubegrip waaronder verschillende tradities en stromingen vallen met elk hun eigen wetenschapsfilosofische benadering.

> Doel: gedragingen, ervaringen, belevingen en ‘producten’van betrokkenen te beschrijven, interpreteren en te verklaren door werkwijzen die de natuurlijke omgeving zo min mogelijk verstoren.

Er wordt vanuit gegaan dat mensen zin geven aan hun omgeving en op basis van die zingeving handelen. Mensen leren om te gaan met symbolen, regels, taal. Hechten waarden aan werk, dit geeft ritme en regelmaat.

De betekenis die mensen aan zaken geven, wordt weerspiegeld in het gedrag en in de consequenties van hun gedrag.

> kwalitatieve onderzoekers willen de betekenissen en gedragingen van mensen beschrijven en ze zo mogelijk begrijpen en verklaren. Er worden niet veel onderzoekseenheden onderzocht maar er worden wel veel kenmerken van deze eenheden bestudeerd. Kwalitatief onderzoek is een aangewezen methode als een veld van onderzoek dient te worden verkend, geëxploreerd. In kaart brengen perspectief groep.

Resultaten kwalitatief onderzoek: uitgebreide beschrijvingen, typologie, nieuwe concepten. Onderzoekers zullen niet met een enkele verklaring volstaan en verder zoeken naar achtergronden, daarbij zullen ze gebruik maken van bestaande theorieën. Verklaringen hieruit vullen de redenen aan die onderzochte personen voor gedrag geven.

Bijvoorbeeld het aantal vacatures geeft aan hoe persoon zich bij werkloosheid voelt. Kwalitatieve onderzoekers bestuderen de betekenis die mensen geven aan hun sociale werkelijkheid. Zij moeten zich laten leiden door wat zich voordoet in veld onderzoek en het kan dus anders open dan de vraagstelling> werken daarom met een voorlopige vraagstelling die zij zullen specificeren.

Vooraf literatuuronderzoek kan ervoor zorgen dat onderzoekers zich niet meer kunnen verplaatsen in de zienswijzen van de onderzochten. > moeten zich dus goed voorbereiden maar open staan voor nieuwe bevindingen.

Sensitizing concepts = relevante begrippen uit de literatuur. Zijn richtinggevende of gevoeligmakende begrippen. Deze richten blik onderzoeker op relevant geachte kenmerken, zonder dat ze een open blik verhinderen.

Het is dus niet zoals bij eerdere onderzoeken dat ze definities operationaliseren, ze zoeken juist naar aspecten van begrippen die relevant blijken te zijn.

Lees meer...

Dataverzameling

De respons moet oog zijn. De kwaliteit van de antwoorden moet goed zijn. De respondent
moet geen hekel aan het interview krijgen. De administratie moet goed gaan.
- Er moet worden bepaald wanneer de data verzameld gaan worden

-Communicatiestrategie moet bepaald worden.

>Aanschrijfbrief

Waarover onderzoek gaat, wie het doet etc. Aangeven in welke periode men gebeld wordt/ vragenlijst kan invullen.

>Herinneringsstrategie = Rappelstrategie

Waarin geen interviewers voorkomen; zelfinvullijst.

>Benaderingsstrategie.

Goed kijken wanneer interviewers hun groep kunnen benaderen.

Training voor interviewvaardigheden zijn noodzakelijk.

Maatregelen om non-respons te verlagen; goede voorbereiding, evt veldwerkperiode verlengen, beloningen, overredingsstrategieën.

Mixed-mode survey; eerst een internetonderzoek, dan een CATI en/of CAPI-enquête in degenen die niet reageren te bereiken.

Soorten non-respons bij panelonderzoek:
-Initiële non-respons: bij de werving van het onderzoek, bij het eerste contact.
-Incidentele non-respons: Laat respondent het bij golf/ondervraging afweten
-Panelmortaliteit: zijn panelleden bij tweede golf vragen niet meer bereikbaar; uitval.

-> naarmate periode tussen 2 golven bij panel onderzoek langer is, is kans groter dat mensen
uitvallen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen