Menu

Engel curves

zijn curves die de relatie geven tussen de hoogte van het inkomen en het aantal eenheden dat de consument van een goed koopt.

Wanneer de prijs van een goed lager wordt, kunnen er twee dingen gebeuren: consumenten gaan meer van het goedkopere goed kopen en minder van het duurdere (substitutie effect) of ze kopen meer van andere dingen, omdat hun koopkracht is gestegen (inkomens effect). Even met de gegevens van figuur 4.6, substitutie effect is dan de verandering in voedselconsumptie door de veranderde prijs, waarbij het utility niveau constant blijft. En dan is het inkomenseffect de verandering in voedselconsumptie door grotere koopkracht, waarbij relatieve prijzen constant worden gehouden. Een goed is inferieur als het inkomenseffect negatief is.

Lees meer...

Income-consumption curve

weergeeft de utility maximizing combinaties tussen twee goederen wanneer het inkomen verandert.

Inkomenselasticiteit van de vraag is positief, hoe hoger het inkomen, hoe hoger de elasticiteit. Dit gaat over normale goederen, consumenten willen meer van deze goederen kopen naarmate hun inkomen hoger is.

Lees meer...

Individual demand curve

geeft de relatie aan hoeveel van een product één individu zal kopen voor de prijs van dat product. De curve heeft twee eigenschappen, namelijk dat het niveau van utility kan veranderen bij het verplaatsen langs de curve en op elk punt van de curve maximaliseert de consument zijn utility. MRS is gelijk aan de prijsratio.

Lees meer...

Marginal utility

is de toegevoegde tevredenheid die wordt verkregen door een extra eenheid van een goed te consumeren. Hoe meer er van een goed wordt geconsumeerd, hoe kleiner de MU wordt wanneer er nog meer van dat goed extra wordt geconsumeerd.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen