Openbaar bestuur en algemeen belang
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Reageer als eerste!
Belastingen
- vooral geheven op verbruiksgoederen
- ambachtslieden wilden in de 13e eeuw reeds inspraak in de besteding van dit geld wat tot opstanden leidde
=> Daarom dwong de graaf van Vlaanderen om verantwoording af te leggen aan de ambachtslieden.
Openbare werken
- Ook belforten en stadshuizen werden gebouwd
- klokkentorens luidde bij begin en einde van de werktijden en dienden als uitkijkpost, uurwerk (zonnewijzer of mechanische klok) en schatkamer.
- Andere openbare bouwwerken waren kerken,handelshuizen, havens, bruggen, kranen, waterleidingen en fonteinen, wegen, kanalen en sluizen alsook markten en pleinen.
Sociale voorzieningen
- Kerken zorgden voor hospitalen, gilden en broederschappen voor wezen- en bejaardenzorg alsook voor goederenbeheer.
- Gevangenen en geesteszieken werden door de stad vastgehouden.
- Tijdens de 16e eeuw gaan de stadsbesturen de organisatorische functie meer op zich nemen. Ook de scholen werden nu meer door de stad opgericht.
Rechtspraak
- scheiding der machten werd pas rond 1800 ingevoerd.
- Schepenen registreerden ook private overeenkomsten en traden in deze zaken als rechter op.
- In Noord – Italië, Vlaanderen en aan de boven Rijn werden raden opgericht van ongeveer 100 vertegenwoordigers (ambachtslieden en burgerij). Zij beslisten mee over belastingsuitgaven en andere beleidszaken => Schepen was je voor één jaar, meestal waren dit gegoede burgers (opklimmen was moeilijk).
Samenwerking?
Steden waren als republiek de centra van de moderne samenleving. Inter-stedelijke samenwerking was zeldzaam en wisselvallig. Sommige grotere steden overheersten wel enkele kleinere uit de omgeving.
Stedelijk particularisme
Jaar – en – één – dag – regeling => nadruk op bekomen burgerschap => gaat ten onder aan eigen succes: stad wordt te groot
REACTIE: verzekeren van privileges voor kleine groepen: grote geslotenheid