Menu

Ethische aspecten

Vijf zuilen’

- Geloofsbelijdenis

- Gebed

- geven van aalmoezen

- ramadan

- bezoek aan Mekka

Andere

- de djihad: ‘inspanning om de rechten van Allah en islam op de aarde te verbreiden’

- voorschriften met betrekking op het dagelijkse leven

Lees meer...

Structuur van de Islam

- geen hiërarchische geestelijkheid koranleraren hebben maatschappelijke en politieke invloed

- oprichting van exegeserichtingen of ‘madhhab’ en het instellen van de ‘ficq’ of overpeinzing (islamitisch recht) om structuur te brengen en heterodoxie tegen te gaan

Lees meer...

Religieus gezag

Koran:

= neerslag van Allahs openbaring (in het Arabisch!) aan Mohammed

- verspreiding van het Arabisch als een ‘hogere taal’

- in de ME wordt de Koran in het Latijn vertaald: ‘Leer uw vijand kennen om hem beter te kunnen bestrijden.’

De ‘hadith’ (tradities):

= uitspraken van Mohammed die eeuwenlang mondeling doorgegeven en ca. 850 opgetekend worden

- de hadith bevatten de soenna (gewoonten van de Profeet)

- een ‘soenniet’ houdt zich dus aan de soenna

Lees meer...

Overeenkomsten met het jodendom en het christendom

- men gelooft in één masculiene god

- geloof in het leven na de dood

- bekering draagt bij tot de individuele redding in het hiernamaals

- duidelijke levens- en wereldbeschouwing (orthodoxe joden en) moslims gaan hierin verder dan christenen (en andere joden):

* elk facet van het leven is doordrenkt met religie

* wereldlijk en geestelijk recht: in principe geen onderscheid (sharia)

* wereldlijk en geestelijk gezag: in principe geen onderscheid (kalief is staatshoofd én leider van de islamitische gemeenschap)

  • Islam schept een gevoel van loyaliteit tussen de Arabieren

- jodendom en christendom worden getolereerd als ‘volkeren van het Boek’, in de ME zagen de christenen de moslimgemeenschap als een sekte

Lees meer...

Kerstening en syncretisering

Kerstening heeft langer geduurd dan gedacht

- vertraagde sociale en mentale penetratie

1) sociaal: ‘eerst elite, daarna massa’

2) mentaal: geloof blijft lang oppervlakkig

- Karolingers proberen gewone gelovigen bewust te maken van wat het geloof betekent (ook enkele andere vorsten proberen dit), maar het is moeilijk: Bijbel wordt bijvoorbeeld niet in de volkstaal geschreven

- geestelijken proberen het heidendom uit te roeien, vb. door vernietiging van heidense cultusplaatsen

- later gaat men deze heiligdommen omvormen tot kerken vb. Pantheon

- meer effect want zo wordt de superioriteit van God bewezen en wordt respect getoond t.a.v. de verliezers

Syncretisering

men spreekt tegenwoordig vaak van ‘syncretisering’ (versmelting van oude en nieuwe geloofselementen), waarom?

1) Dag- en maandaanduidingen zijn van voorchristelijke periode, ook sommige feesten (vb. midzomerfeest in Zweden en Noorwegen)

2) Heidense goden en praktijken worden geïdentificeerd met christelijke heiligen en riten (vb. Sint-Anna in Bretagne)

3) Religieuze ambiguïteit wordt lang geaccepteerd (vb. gietvormen voor zowel een crucifix als een Thor-hamer)

4) Constantijn als sol invictus

5) Iconografie Maria is afkomstig van de godin Isis

6) Rol van de heiligen? spelen in op polytheïsme en oude patronage in het Romeinse Rijk

7) Magie van het christendom: * relieken

* mirakelen

* exorcisme

* boeteboeken

= lijsten van alle mogelijke zonden (heel levendig beeld van hoe verschillende culturen met elkaar in aanraking komen)

Vroege ME

christelijke praktijken zijn vaak gebed in een sfeer van magie

11e eeuw

kerkhervormingen parochiegeestelijkheid wordt in het gareel gedwongen (magische element verdwijnt, simpele catechese en toediening sacramenten staan centraal). Nog tot na de ME zijn er voorbeelden van verering van heidense goden.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen