De verhouding tussen keizer en paus
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Reageer als eerste!
Theocratisch gezagsprincipe
‘hoogste gezagsdrager is enkel verantwoording verschuldigd aan God’ uit zich in drie opvattingen over de verhouding wereldlijke macht – geestelijk gezag
Caesaropapisme
wereldlijke machthebber = hoofd van de Kerk
- Keizer als representant van God op aarde
- ORR: bleef lang bestaan
- WRR: barbaarse koningen laten zich voorstellen als vorst en herder
1) Constantijn, Theodosius en barbaarse koningen in het westen zijn voorbeelden van caesaropapisme Constantijn en Theodosius houden zelfs toezicht op de inhoud van de geloofsleer
2) Pausen (en Ambrosius van Milaan – eind 4e eeuw) zijn er tegen paus Gelasius I (eind 5e eeuw) formuleert een compromis: tweezwaardenleer
Hiërocratische ideologie
hoogste geestelijke autoriteit ligt bij paus en hoogste bisschoppen en niet bij de wereldse heersers
Tweezwaardenleer
> Gelasius (eind V)
scheiding wereldlijke macht en geestelijk gezag: aan de ene kant de wereldlijke macht , aan de andere kant geestelijke autoriteit
- bestonden naast elkaar, maar als het erop aankomt, heeft paus net iets meer autoriteit
- in Westen: ontbreken sterke keizer: pauselijke macht neemt toe
Begin 8e eeuw
keizer van Constantinopel verliest het gezag over Rome >>> einde van zeggenschap over de paus, verwijdering geaccentueerd door:
- Byzantijnse aantasting van het kerkelijk bezit in Zuid-Italië en Sicilië
- Voorkeur van aantal keizers voor het iconoclasme
- Keizer biedt te weinig bescherming tegen de Langobarden
Oosters Schisma (1054)
Paus vindt een nieuwe bondgenoot in de Franken (> vrees expansie ORR)
- Paus geeft Franken extra legitimatie (cf. zalving Karel V)
- Franken bieden bescherming in Midden-Italië
- Vorming en erkenning van pauselijke staat (res publica Sancti Petri)
- bondgenootschap Karolingers – pausen leidt tot verwijdering kerken in Oost en West, met als gevolg schisma’s